top of page

רגשי נחיתות. בוקס בבטן הרכה

לפני כמה ימים הייתה לי אי הבנה גדולה עם קולגה בדרגה בכירה ממני. נשתלתי במקום.

רות ביקשה ממני להתקשר להורים של כמה ילדים בבית הספר שאני עובדת בו ואני הבנתי שאני צריכה להתקשר רק לחלק מהם. הדבר גרר אי נעימות גדולה מול ההורים. עד כאן הפרטים היבשים. בתגובה של רות לאי ההבנה הזו היא הציעה לי לנהל רשימה מסודרת ולמחוק משימה שביצעתי או לחלופין, למצא דרך שעובדת עבורי כדי שלא אשכח דברים.

וכאן הגיעה הסערה והמכות שהלכתי עם עצמי ועם רות ועם העולם. כי אני עם הפרעת הקשב שלי, אלופת הדחיינות לגבי כל כך הרבה דברים ודווקא במקום העבודה הזה אני מאוד מסודרת, חטפתי בוקס ישר בבטן הרכה (עובדת על הרוך).


דף שפוט את רעך

הפעם גם אביא לכאן את דף השיפוט הכמעט מלא ומתוכו אחקור את שני הסעיפים הראשונים (שלא יהיה ארוך מידי) ואת סעיף 6.

בנוסף, החלטתי לא לשפוט את עצמי אלא להיצמד להנחיה של קייטי ולשפוט את האחר, במקרה הזה את רות. הסיבה היא שההצעה של רות גורמת לי להצפה של הרבה קשיים שאני מתמודדת איתם יפה ופתאום התפוצץ לי לפרצוף קושי גדול של התמודדות עם רגשי נחיתות.


סיטואציה:

מיד אחרי שאני מבינה שלא הבנתי את הבקשה המקורית של רות ולכן נוצרה אי נעימות גדולה, הרות מציעה לי בהודעת וואטסאפ למצוא דרך לזכור דברים שמבקשים ממני.


סעיף 1.

אני כועסת על רות כי היא מחנכת אותי.

סעיף 2.

אני רוצה שרות תתנצל.

סעיף 3.

רות לא צריכה להקטין אותי

סעיף 4.

אני זקוקה שרות תראה כמה אני מאורגנת.

סעיף 5.

רות נזפנית, חמורת סבר, סופר מסודרת, הולכת בקווים ישרים, לא מבינה את המצב.

סעיף 6. אני לא רוצה לחוות שוב לעולם ננזפת על חוסר ארגון.


 

החקירה- דף העבודה


בסעיף אחד ניקח את החלק השני לחקירה:

כלומר: אני כועסת על רות כי היא מחנכת אותי. החלק לחקירה: רות מחנכת אותי.


תהליך החקירה:

1. האם זאת האמת? לא

(מדלגת על שאלה 2).

3. איך אני מגיבה, מה קורה לי כשאני מאמינה למחשבה: רות מחנכת אותי.

אני זורקת את האשמה חזרה אליה וכותבת לה שזו אשמתה. אני חושבת על כל הארבע מאות ילדים שאני אחראית עליהם ועל כך שהסה"כ הכל עובד די טוב ובלי תקלות. אני חושבת על כל שעות העבודה בפסיכיות שאני עובדת. אני מריצה את כל החזיתות שאני עובדת מולם. כמובן שאני רואה את כל האפליקציות של הרשימות, סימוני הכוכבים צבעוניים בג'ימייל, התוויות בג'ימייל ועוד אסטרטגיות שאני משתמשת בהן כדי לא לשכוח ורוצה לכתוב לה את כל זה בתוכחה. אני כועסת על התגובה הזו שלא רואה כמה אני כן עושה ומרגישה שבאותו רגע כל מה שאני כן עושה נעלם, מתאדה ולא משמעותי. אני בשוק ממה שקרה וחופרת בראש שוב ושוב את השיחות בנושא כדי להבין איפה פספסתי. אני משווה את הארגון מרהיב של רות שנראה לי שטבוע בה לארגון המאולץ שלי שנעזר במליון צבעים ואסטרטגיות. הביטחון העצמי שלי מתרסק, אני דבר ראשון מרגישה מכופפת כי אני לא מסודרת מטבעי, אני צריכה להתאמץ בשביל זה. אני מנסה לא להתרכז בזה עכשיו כי יש כמה דברים שאני צריכה לטפל בהם במקום בו זמנית באותו הרגע. ואז אני מתחילה לראות את התקשורת בנינו בזמן האחרון באור אחר- באור מחנך. אני צובעת את כל התקשורת בנינו באור נוזף ומחנך. עולה בי המחשבה שאני צריכה לברוח ולעזוב את העבודה לפני שיעזיבו אותי.

אני חושבת על כל המאמצים שאני עושה ועשיתי בחיים להיות מאורגנת, על הפרעת הקשב והטמפרמנט אויר שלי (זה משהו שלמדתי בלימודי האנתרופוסופיה) שגורם לי לקפוץ מדבר לדבר. על המאבק בדחיינות. יש לי דמעות בעיניים ואני מרגישה קורבן ומסקנה.

בשאלת העסקים- אני נמצאת בעסק של רות. אני מפרשת את מה שכתבה בלי לשאול אותה. אני גם נכנסת לפרשנויות שלה את המקרה מכמה מילים בהודעה ולא מדברת איתה.


4. מי אהיה באותה הסיטואציה בלי המחשבה: רות מחנכת אותי.

אני אעצור, אקח נשימה עמוקה (באמת) ואבין ששתינו לא במצב פיזי או רגשי שמאפשר להמשיך שיח בהודעות. שתינו מאוד עמוסות באותו הרגע והאי הבנה הזו תופסת אותנו לא מוכנות. אני אסתכל רגע גם עליה- עד כה הייתי רק עסוקה בעצמי- על כך שהיא מגלה משהו כשהיא רחוקה ולה ברור שלא עשיתי משהו שהיא ביקשה ממני. אם זה כך היא הייתה ממש יכולה גם להגיב בזעם צרוף. במקום זה היא מייעצת לי מה לעשות כדי שדבר כזה לא יקרה. אני אראה שהיא לא מאיימת עלי. אראה שהאיום מתחולל אצלי מתוך רגשות הנחיתות שלי על כך שאני לא מסודרת מטבעי.


היפוכים:

משפט- רות מחנכת אותי.


- היפוך לניגוד:

רות לא מחנכת אותי.

דוגמאות:

רות מציעה לי הצעת ייעול שעובדת לה.

רות משווה בנינו- גם לה יש רשימות- ולא מחנכת בעליונות כמישהי שלא צריכה רשימות בעצמה.

רגע, מה זה לחנך- למה אני רואה באור שלילי חינוך. אני עכשיו מבינה שהמילה "מחנכת" במשפט הזה בכלל לא נכונה פה וזו השלכה שלי מהילדות והבגרות על דמויות מחנכות שלא הסכמתי עם איך שהן פועלות, עם הדמויות המחנכות המטיפות והנוזפות ולא עם איך שהיום אני מבינה ופועלת בתחום החינוך.

כך שבעצם אני רואה באור אחר את "רות מחנכת אותי" כעיצה חומלת, שמטרתה להיטיב איתי.


- היפוך לאחר:

אני מחנכת את רות.

דוגמאות:

ברור, אני יודעת יותר טוב ממנה מה קרה, ישר אני מאשימה אותה.

במחשבות שלי אני מחנכת אותה בכך שאני חושבת איך היה ראוי שתגיב, אני יודעת איך נכון לנהל את המצב שנוצר עכשיו ואני יכולה ללמד אותה איך, אני הייתי פועלת אחרת...

- היפוך לעצמי:

אני מחנכת את עצמי:

דוגמאות:

אני מלקה את עצמי על שנים של חוסר ארגון. על כל הדברים שאני עדיין לא מצליחה לארגן. אני מרגישה כשלון בהרבה תחומים שאני לא מאורגנת בהם ומדברת לעצמי בטון מטיף ומחנך.

 

סעיף 2, מחשבה לחקירה: אני רוצה שרות תתנצל.


תהליך החקירה:


1. האם זאת האמת? כן

2. האם אני יכולה לדעת בוודאות שאני רוצה שרות תתנצל באותה סיטואציה? כן

3. איך אני מגיבה, מה קורה לי כשאני מאמינה למחשבה שאני רוצה שרות תתנצל?

אני הכי קורבן, אני מסקנה ורוצה שכל העולם יבין אותי. אני ילדה קטנה שנוזפים בה ולא מבינים אותה. אני עומדת בתוך ים של ילדים ומקבלת נזיפה ואין לי למי לפנות. אני רוצה שרות תתנצל כדי שהכל יחזור להיות כמו קודם, שאני אמשיך להיות גאה בי על כמה שהסדר והארגון שלי נהדרים לפחות במקום העבודה הזה, לפחות במקום אחד הכל מתקתק כמעט ב-100 אחוז. ועכשיו הכל התרסק. אני מדמיינת איך רות בוחשת איפה שצריך כדי שיפטרו אותי. אני במלחמה עם עצמי על חפותי. אני מפחדת מאוד מזה שאני באמת אשמה ושכחתי להתקשר כי אז זה באמת אומר שאני לא ראויה לעמוד איפה שאני עומדת. אין לי בכלל אומץ לבדוק אם אני אשמה, כולי מכווצת כמו כדור ברזל כדי להיות מוכנה להדוף את הרסיסים של הרגע שאחרי שאגלה שבאמת טעיתי ושכחתי דבר כזה חשוב. אני מחפשת הבנה אצל רות, שתבין כמה הרגע הזה מול ההורים היה לי נורא ועצוב ומלא בצער. אני מרגישה מאוד לבד ויש לי דמעות בעיניים. כשאני מאמינה למחשבה שאני רוצה שרות תתנצל אני הופכת למאוד פסיבית ונותנת לרות המון כוח. רות מייצגת עבורי את כל הדמויות שלא היו מרוצות ממני, במיוחד הורים ומורים. היא גם מזכירה לי את האכזבות שלי מעצמי בזמנים שמאוד רציתי להצליח ולא הצלחתי- כמו בלימודי הצילום למשל. תמיד בתחילת שנה בבית ספר ובכל מקום בלימודים כל כך רציתי להצטיין וזה לא עבד. כבר בסבב המבחנים הראשון הייתי מתבאסת אימים. רק אחרי שהתחלתי לקחת רטלין בזמן הלימודים באוניברסיטה הפתוחה הדברים השתנו.

4. מי אהיה בלי המחשבה שאני רוצה שרות תתנצל.

אני אהיה מנותקת מרות ומחוברת אלי. אהיה יותר כנה וגם יותר סלחנית כלפיי במקרה שאגלה שטעיתי ופישלתי. אהיה מנותקת מהתוצאה שיפטרו אותי. אם לא טוב לי זה בסדר לשנות מקום- זה משהו שלמדתי כל כך חזק מהגירושים וזה ירגיע אותי. אני חושבת שכן אהיה יותר באי ההצלחות של העבר אבל ללא קשר להתנצלות, לא אנסה להעביר את המשקל למה שרות צריכה לעשות אלא אשאר במה שאני צריכה לעשות.


היפוכים

משפט- אני רוצה שרות תתנצל.

- היפוך לניגוד:

אני לא רוצה שרות תתנצל

דוגמאות:

אני רוצה להיות בדיאלוג עם רות ללא קשר להתנצלות.

האם אני מבקשת בעצם מרות להתנצל על כל הפעמים שדמויות סמכותיות גרמו לי להרגיש לא שווה?

אני לא רוצה להיות תלויה בהתנצלות של רות כדי להבין איפה אני עומדת, כדי להרגיש בטוחה בעצמי שגם אם פילשתי וגם אם יפטרו אותי, אני אהיה בסדר. כבר הוכחתי לעצמי שהכל תמיד ממש ממש בסדר, אז אני רוצה להרגיש ולפעול לפי ההבנה הזו.


- היפוך לאחר:

אני רוצה להתנצל בפניי רות.

ישר אני מאשימה אותה בחזרה בילדותיות.

אני מנהלת איתה שיח בראש במקום לעצור ולדבר בזמן שנוח לשתינו. אני גם דוחה את השיחה הזו בשבוע.

אני מספרת לחברים עד כמה היא לא בסדר למרות שאני יודעת שהכל הסיפורים נועדו להגן על תחושות חוסר הביחון שלי בארגון.


- היפוך לעצמי:

אני רוצה להתנצל בפניי

על כך שחזרתי אחורה בזמן לכל הפעמים שהרגשתי נחותה ולא שווה.

על שאני עדיין יורדת על עצמי הרבה יותר משאני מרימה לעצמי (הבנתי שזו גם סוג של התמכרות שקשורה להפרעת קשב).

 

קפצנו לסעיף 6 בדף השיפוט:

מפשט מקורי: אני לא רוצה לחוות שוב לעולם ננזפת על חוסר הארגון שלי.

משפט לחקירה: אני מצפה בכיליון עיניים לחוות שוב ננזפת על חוסר הארגון שלי.


דוגמאות:

כאשר רות כתבה לי שאני צריכה לעשות רשימה, יחד עם השוק ראיתי איך אני כן מסודרת. ראיתי בבירור איך התכנית שאני מרכזת עובדת יפה ומסודר. אני יכולה לראות בדמיוני את כל הV שסימנתי במהלך החודש האחרון בסיפוק שהביא לכך שכמעט לא היו תקלות. לכן אני יכולה להגיד שהתזכורת הזו על חוסר הארגון שלי דווקא האירה לי עם זרקור עד כמה השתפרתי, עד כמה אני כן מאורגנת בלא מעט מהפרויקטים שאני אחראית להם. אני רואה שהתקדמתי מאוד בכל מה שקשור לארגון וזה מאוד משמח אותי. אם אני מפנה במחשבתי את הזרקור על ההרגשה הנכשלת מהעבר אז אני מתוסכלת ונעלבת ומרגישה תחושת כישלון קשה. כשאני מפנה במחשבתי אל הזרקור על מה שאני כן, התמונה מאוד אופטימית. (-: יו הוווו

bottom of page